niedziela, 12 maja 2019

"Maria Fiodorowna. Pamiętnik carycy" Christopher W. Gortner

"Maria Fiodorowna. Pamiętnik carycy" Christopher W. Gortner, Tyt. oryg. The Romanov Empress. A Novel of Tsarina Maria Feodorovna, Wyd. HarperCollins, Str. 608

Od świetności do upadku. Matka ostatniego cara Rosji, Maria Fiodorowna, powszechnie szanowana i światła władczyni była świadkiem wydarzeń, które wstrząsnęły światem i na zawsze zmieniły bieg historii.

Zaskakujący obraz kobiety, która zapisała się w historii już za swojego życia. Budziła zarówno podziw jak i kontrowersje. Czy dziś jeszcze możemy odkryć nowe fakty na jej temat?

Christopher W. Gortner napisał wiele cenionych powieści opartych na prawdziwych wydarzeniach, sięgając po sylwetki osób, które mocno odbiły się w historii świata. Przyznam, że to moja pierwsza powieść autora, ale po tym co przeczytałam - na pewno nie ostatnia. Nigdy wcześniej nie interesowałam się powieściami historycznymi, to zdecydowanie jeden z tych gatunków, które odkładam gdzieś na drugi plan. Jednak pewnego dnia zakochałam się w "Sekret Tatiany" Gill Paul i przepadłam! Zafascynowana losami rodziny Romanowów sięgałam po różne książki na ich temat aż w końcu cofnęłam się o pokolenie wstecz, by zacząć swoją przygodę z losami Marii Fiodorowny.

Maria Fiodorowna to postać znana niemal każdemu. Matka ostatniego cara Rosji. Wielka władczyni, potężna kobieta. Świadek okrutnej zbrodni, która wstrząsnęła światem. Jak zatem można przejść obojętnie obok jej historii? Z zaciekawieniem podeszłam do lektury, która nie jest literaturą faktu a niebanalną powieścią fabularną, w której prawdziwe wydarzenia mieszają się z opowieścią o bólu i cierpieniu, o miłości do kraju, o wojnie oraz dworskich intrygach, które nie mają końca.

Tak jak nosi tytuł to historia zamknięta w formie pamiętnika. Z pierwszoosobowej relacji tytułowej bohaterki dowiadujemy się o życiu, jakie wiodła oraz o zdarzeniach, które widziała. Dziewiętnastoletnia Maria Zofia Fryderyka Dagmara, duńska księżniczka została wydana za rosyjskiego następcę tronu, który w późniejszych latach znany był jako Aleksander III. Jej opowieść, jej losy są niezwykle fascynującą podróżą przez przeszłość, nigdy nie wydają się nudne i zawsze przepełnione sprzecznymi emocjami. Przyznaję, że nie mogłam oderwać się od lektury i z każdą kolejno przeczytaną stroną miałam ochotę na więcej i więcej.

Chociaż opieramy się na prawdziwym życiu głównej bohaterki oraz na losach znanych z kart historii to powieść czyta się równie dobrze jak każdą inną historię fabularną. A może jeszcze lepiej! Bogate życie Marii i jej wiele doświadczeń sprawiły, że niemal na każdej stronie dzieją się rzeczy niebywałe i istotne dla dalszej historii. Autor wykreował wiarygodne sylwetki, postawił na szczegóły i dbałość o detale, nie przerysował ani dialogów, ani wydarzeń. Idealnie oddał dynamikę zmian zachodzących w carycy, uwzględniając jej gorycz po odsunięciu od tronu, po śmierci męża. 

"Maria Fiodorowna. Pamiętnik carycy" to lektura dla każdego kto szuka powieści zaskakującej, dopracowanej i poszerzającej wiedzę historyczną. Nie tylko dla fanów gatunku! Każdy znajdzie w niej coś dla siebie: od niebanalnych bohaterów po wciągające wydarzenia. Nie żałuję ani minuty poświęconej lekturze, ponieważ otrzymałam dokładnie to co oczekiwałam. Drastyczna, dramatyczna, prawdziwa. Polecam!

9 komentarzy:

  1. Idealna pozycja dla mnie. Ląduje do koszyka w przyszłym miesiącu :), bo w tym zakupy książkowe już poczyniłam :P

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się, że poszerza wiedzę historyczną. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  3. O, coś dla mnie! Nie mogę przegapić tej książki :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. To raczej nie jest książka w moim guście ;)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  5. To zdecydowanie moja tematyka, interesują mnie książki historyczne opowiadające o ciekawych kobietach ;). A i autora też dość lubię, więc na pewno się skuszę na poznanie tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na razie ja ją sobie daruję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Z przyjemnością przeczytałabym taką książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię tego typu książki, więc z przyjemnością sięgnę po tę książkę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń